Lista polskich torów kolarskich:
Arena Pruszków – pierwszy w Polsce kryty tor kolarski.
Więcej o torze z Pruszkowie > TUTAJ
Tor Kolarski im. Zbysława Zająca w Szczecinie
Zespół Obiektów Sportowych Tor Kolarski zbudowany jeszcze przed wojną przez bogatego przemysłowca niemieckiego, jak twierdzą znawcy historii kultury fizycznej w Szczecinie, nie ucierpiał zbytnio w czasie działań wojennych. Po remoncie dwóch płyt betonowych już w 1946 roku odbywały się tu pierwsze wyścigi cyklistów. W latach 50 na całej powierzchni jezdni położono nakładkę betonową. Wykonali ją dwaj rzemieślnicy ze swoimi pracownikami. Po raz trzeci jezdnie toru remontowali w latach 1986 – 1987 pracownicy Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Przemysłowego. W roku 1998 nastąpiła modernizacja – dostosowanie obiektu do standardów światowych przed Mistrzostwami Europy.
Tor Kolarski jest malowniczo położonym obiektem sportowym w obrębie Lasku Arkońskiego w niedalekiej odległości od jeziora „Głębokie” z bardzo dogodnym dojazdem środkami komunikacji miejskiej, z każdego punktu miasta Szczecin.
Tor Kolarski: tor zadaszony (400 m obwodu w linii pomiarowej, widownia na 2000 miejsc siedzących) służy głównie do popularyzacji kolarstwa torowego. W roku 1998 odbyły się Mistrzostwa Europy w kolarstwie torowym kobiet i mężczyzn, a w roku 2001 seria Pucharu Świata z udziałem najlepszych zawodników i zawodniczek naszego globu. Istnieje możliwość organizacji zawodów kolarskich.
Źródło: MOSiR Szczecin
Więcej informacji > TUTAJ
Tor Kolarski „Nowe Dynasy” w Warszawie
„Nowe Dynasy” to nieczynny betonowy tor kolarski o dł. 333,33 m przy ul.Podskarbińskiej 11 w Warszawie.
Tor zbudowany według projektu Janusza Kalbarczyka. Oddany do użytku 6 maja 1972 r. Jednym z inicjatorów jego budowy był kapitan torowy PZKol Janusz Strzałkowski. W skład obiektu oprócz toru wchodził hotel z zapleczem gastronomicznym, dwie sale sportowe, sauna, siłownia, gabinety odnowy biologicznej i ambulatorium.
Z okazji otwarcia toru Warszawski OZ Kol oraz gospodarz obiektu RKS Orzeł zorganizowali międzynarodowe zawody. Wystartowali w nich czołowi polscy kolarze torowi, z byłym wicemistrzem świata i medalistą olimpijskim z Meksyku Januszem Kierzkowskim
W latach 1972–1973, 1977–1978, 1985 na torze w Warszawie zostały rozegrane Mistrzostwa Polski. Aktualnie tor nie jest eksploatowany. W wyniku zaniedbań i braku środków finansowych obiekt popadł w ruinę i nie nadaje się do użytku.
W 2014 grupa aktywistów z klubokawiarni „Dwa Osiem”, Studia Teatralnego „Koło”, Zmiany Organizacji Ruchu oraz Studia „Robot” zainicjowała publiczną dyskusję na temat rewitalizacji toru oraz wskrzeszenia jego dawnej świetności. Za pośrednictwem portalu Polakpotrafi.pl rozpoczęli zbiórkę środków na budowę mini toru nazwanego „Małymi Dynasami”. Celem całego projektu nazwanego Nowe Dynasy jest przywrócenie pamięci o torze oraz stworzenie nowego obiektu sportowego w Warszawie.
Źródło: Wikipedia
Wrocławski Tor Kolarski im. Wernera Józefa Grundmanna
Wrocławski tor kolarski ma długość 200 m, obwód wewnętrzny toru wynosi 180 m, a zewnętrzny 220 m. Wiraże toru podniesione są na 3,25 m w najwyższym miejscu. Nawierzchnia toru wykonana jest z betonu. Trybuna może pomieścić 250 osób, a ziemne skarpy wokół toru zostały przewidziane jako miejsce do oglądania zawodów dla łącznej ilości 2000 widzów. Trybunę i pozostałe miejsca dla widzów od toru oddziela poliuretanowa banda, w pierwotnej postaci drewniana. Wewnątrz toru urządzono miniaturowy tor do rozgrzewki i stanowiska do postoju rowerów.
Projekt toru wykonany został w roku 1929 przez architekta Clemensa Schürmana, byłego kolarza torowego, który zaprojektował jeszcze kilkadziesiąt innych torów kolarskich w Niemczech i innych krajach. Przed rokiem 1945 tor nosił niemiecką nazwę Radrennbahn Lilienthal. Po wojnie użytkowany był przez wrocławskie kluby sportowe prowadzące sekcje kolarskie. Trenowali tu min. Józef Grundmann i medalista olimpijski Janusz Kierzkowski. Obecnie tor użytkowany jest przez Wrocławski Klub Kolarski. W roku 1998 przeprowadzono remont obiektu, w czasie którego wymieniono bandy i urządzono stanowiska do rozgrzewki pośrodku toru.
Źródło: Wikipedia
Stadion Sportowy w Kaliszu
Stadion Miejski przy Wale Jana Matejki w Kaliszu wraz z torem kolarskim powstał 7 sierpnia 1927 roku. Odkryty tor w Kaliszu liczy 500 metrów. W 1955 roku zbudowano domek administracyjno- gospodarczy, wyremontowano trybuny i naprawiono tor kolarski.
W 1968 roku podjęto decyzję o zorganizowaniu w Kaliszu, w 1969 Centralnej Spartakiady Młodzieży w kolarstwie torowym. Wymagało to całkowitej przebudowy toru. Zmiany profilów wiraży oraz przygotowania właściwej infrastruktury socjalnej. Prace przygotowawcze rozpoczęto jesienią 1968 roku. Nowy zarząd klubu stanął na wysokości zadania. W sierpniu 1969 roku zorganizowano spartakiadę. W 1972 roku na kaliskim torze zostało zamontowane oświetlenie, dzięki któremu można było prowadzić zawody po zmierzchu.
W 1973 roku klub zorganizował zakończenie etapu XXX Jubileuszowego Wyścigu Dookoła Polski. Wyasfaltowano ulicę Sportową oraz drogi wewnętrzne i parkingi na obiekcie. Przygotowaniu etapu było dużym sukcesem organizacyjnym klubu.
Do dziś na torze odbywają się zawody kolarskie.
Źródło: KTK Kalisz
Tor Kolarski Społem Łódź
Klub Społem Łódź posiada odkryty tor kolarski o długości 400 metrów, w jądrze toru znajduje się wieża kolarska. Początki budowy toru w prywatnym parku łódzkich browarników Ansztadtów w Helenowie sięgają 1893 roku. W Łodzi odbywały się duże imprezy również w obsadzie międzynarodowej. W ostatnich latach na łódzkim torze odbywają się m.in. mistrzostwa Polski Masters w kolarstwie torowym.